Energiasokk előtt, járvány után: kettős szorításban a hazai irodapiac

Budapest, 2022. október 28. A neheze még csak most jön: az első, jelentősen megugró energiaszámlákat az enyhébb ősznek köszönhetően csak decemberben kapják majd kézhez a vállalkozások. Az ICON Real Estate Management szakértői szerint a költségek sok bérlőt késztethetnek a lejáró szerződések átgondolására, kiemelten fontos a változó ügyféligények rugalmas kezelése és a szolgáltatások színvonalának megőrzése.

Az elmúlt években a munkavállalók egészségét féltették, ma, az energiaválság küszöbén a működőképességük miatt aggódhatnak a hazai irodapiac bérlői – derül ki a property management (vagyonkezelési) és facility management (műszaki üzemeltetési) szolgáltatásokat egyaránt nyújtó ICON belső felméréséből. A már megtapasztalt és a várható nehézségeket azok a szereplők tudják majd hatékonyan kezelni, akik idejekorán elkezdték a felkészülést az elkövetkező időszak változásaira.

„A koronavírus járvány az energiaár-robbanás egyfajta előszobája volt, a következményeket tekintve most hasonló folyamatok zajlanak a piacon – de a várakozások széles spektrumon mozognak. Azon bérlőink, akiknél az iroda négyzetméterre kalkulált költség nagyobb arányát teszi ki az energiaköltség, vagy régebbi, kevésbé korszerű ingatlanban működnek, minden eszközt megragadnak már most a költségcsökkentésre, az energiahatékonyságuk fokozására és a működésük optimalizálására. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy az utóbbi évtizedben átadott, már zöld megoldásokkal felszerelt irodaházak bérlői, akiknél magas a bérköltség aránya egy négyzetméterre vetítve, jellemzően a munkavállalóik komfortját tartják fókuszban és egyáltalán nem vagy csupán kis mértékben terveznek változtatni a működésükön a következő hónapokban”

– mondja Nagy Gábor, az ICON ügyvezető igazgatója.

A járvány hónapjaiban tevékenységi körtől függően számos cég küldte haza, és az egészségügyi veszély enyhülésével, elmúltával sem késztette visszatérésre a dolgozóit. A home office és a hibrid modellek még a konzervatívabb, a bejáráshoz ragaszkodó vállalatok gyakorlatába is beépültek, általánosan elfogadottá váltak.

A lezárások, korlátozások idején jónéhány cég áttekintette, az új viszonyokhoz igazította irodahasználati szokásait, vagy úgy, hogy csökkentette a bérelt területet, vagy változatott a munkavégzés körülményein, feltételein. A járvány enyhülésével egyre többen különféle kedvezményekkel, akciókkal igyekeznek vonzóbbá tenni az irodai létet, különösen akkor, ha a csapatuk erősítése, a közös, személyes ötletelés javítja a működés hatékonyságát. A hazai tulajdonosi körrel rendelkező ICON tapasztalatai szerint ennek ellenére még nem nevezhető általános tendenciának a dolgozók visszatérése az irodákba. De ellenpéldát is találni: az ICON kezelésében lévő ingatlanok bérlői között van olyan vállalkozás is, ahol az emelkedő otthoni energiaköltségektől tartva inkább az irodai munkavégzést preferálják a munkavállalók, és ez okoz több esetben feszültséget.

Elsődleges szemponttá lépett elő az energiatakarékosság, egyre többen várják el az üzemeltetőktől, hogy javasoljanak új megoldásokat, dolgozzanak ki hosszú távú stratégiát, szükség esetén beruházási tervet az energiakiadások visszafogására, ami új feladatokat, új kihívásokat jelent az ICON szakértői csapatának.

„Az irodák fenntartási, üzemeltetési összköltségében egyes bérlők esetében az energiaszámlák aránya várhatóan jelentősen, 60-70 százalékra emelkedik, ebben a helyzetben az ICON üzletpolitikáját három szempont határozza meg. Az első és legfontosabb a bérlői igények kiszolgálása, a bérlő támogatása, ami egybecseng a tulajdonosi érdekkel. A második az őszinte, érdemi párbeszéd, az ügyfelek felkészítése a várható változásokra. A harmadik pedig a különféle ügyfélérdekek, elvárások közötti egyensúly megteremtése. A bérlői igények tevékenységi körtől, anyagi helyzettől és az ingatlan felszereltségétől függően jelentős eltérést mutatnak, ezek összehangolása, a közös nevező felkutatása kulcsfontosságú a mostani helyzetben”

– mondja Kákosy Zsolt MBA MRICS, az ICON property management igazgatója.

Az ICON azért tudja sikeresen megoldani ezeket az összetett és szakértelmet, tapasztalatot igénylő feladatokat, mert az általa kezelt prémium irodaépületek jellemzően magas műszaki felszereltségűek, így a korszerű műszaki megoldásaiknak köszönhetően nem jelent gondot az eltérő ügyféligények kezelése sem. Az is komoly előnyt jelent az irodapiacon, hogy az ICON a sok esetben évtizedes, válságkezelési tapasztalattal is rendelkező szakembergárdája mellett megbízható, stabil alvállalkozói, beszállítói kört épített ki. A property managerek és üzemeltetési szakemberek is jól ismerik az rájuk bízott irodaépületeket, így gyorsan, rugalmasan és magas színvonalon képesek elvégezni a karbantartással, illetve a hatékonyság növelését szolgáló beruházásokkal, fejlesztésekkel összefüggő feladatokat a bérlők és tulajdonosok kölcsönös megelégedésére.

Megosztás