Irodahasználat hőség idején – egyensúly a komfort és a gazdaságosság között

5 hasznos tudnivaló az irodavezetők számára, ami minden munkatársat érint

Budapest, 2024. július 31. Egymást érik a hőhullámok az országban. Egyre több az olyan hét, amikor éjszaka sem csökken 25 fok alá a hőmérséklet.  A hőség elleni védekezés nemcsak az otthonokban, hanem a munkahelyen is kiemelten fontos. Cikkünkben összeszedtük azokat a legfontosabb szempontokat, amelyeket az irodavezetőknek figyelembe kell venniük, hogy megtalálják az egyensúlyt a dolgozók komfortérzete és a gazdaságos üzemeltetés között.

Hogyan gondoskodjunk a nyári hőhullámok alatt a megfelelő irodai hőmérsékletről? Milyen szempontokat vegyünk figyelembe a hűtésnél? Az irodavezetők célja kettős: a hűvös irodákkal fenn kell tartaniuk a munkatársak koncentrációját és munkakedvét, miközben a gazdaságos üzemeltetésre is figyelniük kell. Nem mindegy tehát, hogyan és hány fokra hűtik az irodákat.

  1. Az ideális hőmérséklet 22-24 fok a munkaállomásokon és tárgyalókban, de fontos szabály, hogy ha lehet ne legyen 6-8 foknál nagyobb az eltérés a külső és a belső hőmérséklet között, mert a nagyobb különbség jelentősen megviseli a szervezetet. Az üzemeltető feladata a megfelelő hőmérsékletszabályozás, ami nemcsak komfort, hanem gazdaságossági kérdés is, hiszen minél alacsonyabb a hőmérséklet, annál nagyobb a hűtés környezeti terhelése és azt annál többe kerül megtartani.

 

  1. A hűtésnél a legfontosabb szempont a klímaberendezések karbantartása és tisztítása.
    A tiszta klímaberendezés ráadásul sokkal hatékonyabban üzemel, így kevesebb energiát fogyaszt. A túlzott klímahasználat miatt a szűrökön gyakran kórokozók is megtapadhatnak, amelyek megfázáshoz vagy náthához vezetnek. Szintén az üzemeltetés felelőssége a berendezések, szűrők tisztán tartása és rendszeres fertőtlenítése, amellyel megelőzhetőek az irodai betegségek. Emellett rengeteget lehet spórolni a klímahasználat központosításával is. „A modern irodaházakban található épületfelügyeleti rendszereket ötvözve az ehhez szükséges perifériákkal előre beprogramozható, hogy a megfelelő hőmérsékletre hűtsünk egy-egy irodát és csak azokat, amelyeket valóban használnak. Ezzel az irodákat használók komfortérzete nő, a hűtésre fordított energia és költség viszont jelentősen csökken. Az üzemeltető feladata a megfelelő időprogramok és alapjelek beállítása nemcsak a komfort hűtés, hanem a szellőzésért felelős légtechnika esetében is” – mondta Flück Róbert, az ICON Real Estate Management üzemeltetési igazgatója.

 

  1. A harmadik szempont a nyílászárók helyes használata. A napsütötte ablakok külső árnyékolásával jelentősen csökkenthető a hőtermelés a belső térben. A forgóajtók, vagy dupla ajtók használatával pedig jobban megtartható a hőmérsékletkülönbség. Sok irodában a mennyezeten elhelyezett klímagerendák biztosítják a hűtést, amelyek hideg vizet keringetnek. Amikor valaki ablakot nyit a bejövő levegővel többletpára kerül az irodába, ami melegebb vizet tartalmaz, mint a hűtő gerendáé, így először romlik a gerenda hatásfoka, lassabban tud csak lehűlni és a kialakuló többletvíz elkezd csepegni, majd a következő fázisban a gerendán lévő páraérzékelő már le is állítja a rendszert. Összességében nagy hőség esetén a nyílászárók nyitva tartása mindenképpen pazarlás. A légmozgás növelésére és ezáltal a hűvösebb érzet elérésére helyi ventilátorok alkalmazása lehet jó megoldás.

 

  1. Kiemelt figyelmet kell fordítani a dolgozók megfelelő mennyiségű vízfogyasztására, gondoskodni kell az elegendő hűtött vízről. Nagy hőség esetén érdemes külön emlékeztetőt küldeni a kollégáknak, kiemelve a hidratáltság előnyeit és a folyadék fogyasztás fontosságát. Alapvető arra is figyelni, hogy a megnövekedett vízfogyasztás ne járjon több szeméttel, erre hívjuk fel a dolgozók figyelmét is.

 

  1. Végül nem szabad megfeledkezni a hűtés szabályozása kapcsán, hogy nem csupán energiafogyasztással, de zajterheléssel is jár, amely hatással lehet a környező lakóházakra is. Többek között ezért van az, hogy hétvégén és éjszaka jellemzően csak temperálást végeznek a klímaberendezések, így is csökkentve a zajkibocsátást. Érdemes tájékoztatni a kollégákat is, hogy ne lepődjenek meg, ha hétvégén nem olyan hűvösben találják a munkaállomásukat, mint a munkanapokon.

A fenti szempontok is mutatják, hogy a mostanihoz hasonló hőhullámokban mennyire nehéz megtalálni az egyensúlyt a dolgozóknak biztosított komfortérzet és az épület energiafelhasználásának és ezáltal a környezeti terhelésnek a minimalizálása között. Egy felelős ingatlanüzemeltető ezeket a szempontokat mind mérlegeli és az ingatlankezelővel együttműködésben, a bérlői igények, használati szokások figyelembevételével végzi el a szükséges beállításokat.

A dolgozók irodába való visszacsábítása és jóléte miatt is fontos, hogy az iroda megfelelő körülményeket nyújtson a számukra és vonzó legyen ezáltal a bejárás. Ahol egy kézben van az ingatlankezelés és az üzemeltetés, ahogy azt az ICON is képes nyújtani, ott még zökkenőmentesebben tudnak ezek megvalósulni. Az ESG szempontok érvényesülése miatt is jelentős, hogy az irodák hűtése a legkevesebb energiahasználattal és a maximális dolgozói jólét elérésével valósuljon meg.

Megosztás