Az irodák felkészítése a nyári hőségre már tavasszal megkezdődik

 

Az ICON üzemeltetési szakértőinek tanácsai az energiahatékony és fenntartható működéshez

Budapest, 2023. április 28.. Klíma, árnyékolás, zöldfelületek – csak a legfontosabbak azok közül, amelyeknek a karbantartása, gondozása, korszerűsítése jelenti az irodaházak eredményes üzemeltetésének kulcsát a nyári hónapokban. Az ICON Real Estate Management épületüzemeltetési specialistái öt pontban foglalták össze, melyek a legfontosabb teendők az energiahatékony, környezettudatos és fenntartható működéshez, figyelembe véve az ingatlantulajdonosok és a bérlők szempontjait is.

Magyarország időjárása a szélsőségek irányába mozdult el, egyre több a száraz, meleg nap a nyári hónapokban, amikor elengedhetetlen az irodaházak belső terének hűtése. Erre az időszakra a facility management szakembereknek érdemes idejekorán felkészülniük a műszaki eszközök és épületüzemeltetési rendszerek karbantartásával, ellenőrzésével, korszerűsítésével. De ekkor érdemes újra áttekinteni az energiahatékonyságot szolgáló beruházások fejlesztési terveit is.

„Épületüzemeltetési szakértőink tavasszal ellenőrzik többek között a víz- és csatornavezetékeket, a klíma- és hűtéstechnikát, a légtechnikai elszívó és befúvó rendszereket az ICON által üzemeltetett épületekben. Kívül-belül elvégzik a szükséges javításokat és lecserélik a szükséges alkatrészeket a nyílászárókon, a külső szigetelésen és az árnyékolókon”  

– sorolta Flück Róbert, az ICON üzemeltetési igazgatója, aki azt is hozzátette:

„Ezekkel az apró, sokszor láthatatlan, ugyanakkor elengedhetetlen ellenőrzésekkel és javításokkal biztosítható az ingatlanok zavartalan és hatékony működése a nyári hónapokban is.”

TOP 5 teendő: Hogyan készítsük fel az irodaházat a hőségre?

1. Klímaberendezések, hűtő- és légcserélő rendszerek karbantartása

A nyári hónapok beköszönte előtt szükséges feltölteni, légteleníteni a szellőző- és hűtési berendezéseket, valamint ellenőrizni ezek szigeteléseit, elvégezni az esetleges karbantartásokat. A légkondicionálók, hőleadók, hűtőberendezések (fan-coil-ok, hűtőgerendák, padlókonvektorok) esetén egészségvédelmi szempontból elengedhetetlen a szűrők és a beltéri egységek tisztítása, fertőtlenítése, a rendszerek próbajáratása. Lényeges még a termosztátok ellenőrzése, kalibrálása, hogy a belső terekben a megfelelő, komfortérzet szempontjából optimális hőmérséklet legyen biztosítható.

2. Szigetelés, az épület külső felületének ellenőrzése

Jelentős hőveszteség alakulhat ki egy-egy ponton az irodaházakban, ahol sérült a külső és belső homlokzat, hiányos vakolat, elégtelen a hőszigetelés. Érdemes ezért tavasszal felmérni az épület külső felületének állapotát és ez alapján elvégezni a karbantartásokat, javításokat, különös tekintettel a hő- és vízszigetelés állapotára, a homlokzati felületek tisztítására és a fagykárok szükség szerinti kijavítására.

3. Árnyékolás alkalmazása, redőnyök karbantartása

Nagymennyiségű energiát takarítható meg, ha az irodaházak hűtését nem kizárólag légkondicionálók vagy más aktív hűtőrendszerek biztosítják, hanem árnyékolókat, redőnyöket használunk a napsütéses órákban. Érdemes ezeknek az ellenőrzését, karbantartását és próbáját már a tavasz első hónapjaiban elvégezni, amikor még nem jelent akkora problémát a napsütés és a külső hőmérséklet.

4. Hővisszanyerő rendszerek telepítése

A hővisszanyerő rendszerek segítségével a nyári hónapokban is csökkenthető az épületek energiafogyasztása, például a klímaberendezések hulladékhőjének felhasználásával biztosítható az épületek melegvízellátása. Érdemes felülvizsgálni a meglévő rendszereket, és ha szükséges, modernizálni, optimalizálni azokat a hatékonyság növelése érdekében.
Új rendszerek tervezése és telepítése előtt fontos, hogy az épület jól szigetelt legyen, illetve az üzemeltető szakemberek tisztában legyenek az adott ingatlan energiaigényével és működési jellegzetességeivel a megfelelő berendezések kiválasztása érdekében.

5. Vizes rendszerek, az épületek környezete

A nyári kánikulát a vizes rendszerek (párakapuk, szökőkutak, csobogók) teszik komfortosabbá, elviselhetőbbé mind az épületen belül, mind annak környezetében, nagymértékben javítva az irodákban dolgozók komfortérzetét. Tavasszal ezeknek a tisztítására, feltöltésére, fertőtlenítésére is érdemes időt szánni, hogy ne a használat során derüljenek ki az esetleges problémák. A nyári hónapokra való felkészüléshez hozzátartoznak a külső burkolatok ellenőrzési, a zöldfelületek kertészeti munkái, a locsoló és vízelvezető rendszerek ellenőrzése, karbantartása, tisztítása csak úgy, mint a kültéren található bútorzat ápolása és esetleges javítása.

„Egy irodaházban többféleképpen lehet költséget és energiát megtakarítani a nyári időszakban, a legfontosabb azonban az előrelátó tervezés! Szakértőink tanácsainak jelentős része nem igényel költséges beruházásokat, elengedhetetlen ugyanakkor a megelőző karbantartások mellett az épület használóinak tudatossága és odafigyelése is”  

– hangsúlyozza Flück Róbert.

„Annak érdekében, hogy az ICON által üzemeltetett ingatlanok bérlői optimális körülményeket élvezhessenek, szakértőink az adott ingatlan sajátosságai, lehetőségei, és a bérlők igényei mentén tesznek javaslatot a hűtés és légtechnika optimális működtetésére, az árnyékolók alkalmazására, a szellőztetésre vagy az ingatlan környezetében a zöldterületek fejlesztésére. Mindezekkel mérhető energiamegtakarítás érhető el anélkül, hogy a komfortszint kismértékben is csökkenne.”

Ma, amikor már az ingatlanpiacon magasabb prioritással kezelik a bérlők a fenntarthatóság kérdését a bérleti díjnál, elképzelhetetlenek fejlesztések, beruházások, korszerűsítések anélkül, hogy az energiatakarékossági és -hatékonysági szempontjai lennének a fókuszban. A hosszú távon klímasemleges üzemeltetés egyre több bérlő számára kritikus kérdéssé válik. Ennek kulcsa, hogy az irodaházak működése energetikai fejlesztések és tudatos üzemeltetés hatására, például intelligens technológiák alkalmazásával hatékonnyá váljon, majd az így kialakított optimális energiaszükséglet fenntartható forrásból biztosítható legyen.

Megosztás